Jeden z najpiękniejszych koncertów fortepianowych w historii oraz symfonia, należąca do żelaznego kanonu muzyki klasycznej – oto program kolejnego koncertu z cyklu Grandioso. Utwory skreślone ręką największych z największych, Mozarta i Beethovena, doczekały się już niezliczonych nagrań i interpretacji na żywo, sięgały po nie wielokrotnie najwybitniejsze orkiestry, dyrygenci i soliści. Tym razem zabrzmią na scenie naszej złotej sali.
Pierwszą część wieczoru wypełni Koncert fortepianowy nr 17 G-dur KV 453 Wolfganga Amadeusza Mozarta, jeden z najsłynniejszych w dorobku muzycznego geniusza wszech czasów. Utwór powstał w kwietniu 1784 roku i choć współczesnym słuchaczom może wydawać doskonałym przykładem klasycznych wzorców, to warto pamiętać, że Mozart zastosował tu parę nowatorskich rozwiązań. Po pierwsze wyeksponował instrumenty dęte drewniane, które często prowadzą dialog z fortepianem a nawet zyskują wiodącą rolę w partiach orkiestrowych. W czasach Mozarta wcale nie było to rozwiązanie oczywiste. Ten zabieg jest szczególnie widoczny w drugiej części – Andante – w której flet, obój oraz fagot stają się pierwszorzędnymi partnerami fortepianu. Druga nowinka to zastosowanie wariacji zamiast typowego, klasycznego ronda w części finałowej – Allegretto – Presto. Rozwiązanie to uczyniło tę część koncertu szczególnie atrakcyjną i naturalnie zapadającą w pamięć. Ponoć Mozart napisał ją inspirując się wiosennym śpiewem ptaków i chyba faktycznie jest coś na rzeczy. Ptasie trele są tu słyszalne nawet niewprawnym uchem.
Ten piękny koncert zabrzmi w naszej złotej sali w wykonaniu znakomitej pianistki Darii van den Bercken. Artystka ma w swoim dorobku kilka entuzjastycznie przyjętych przez krytykę płyt z muzyką Mozarta, Scarlatiego oraz Händla, które nagrała dla prestiżowej wytwórni Sony Classical. Koncertowała z tak uznanymi zespołami jak Orchestre Philharmonique de Radio France, Seoul Philharmonic Orchestra czy Rotterdam Philharmonic Orchestra i jest regularnym gościem na najbardziej uznanych salach koncertowych Europy i świata jak chociażby Concertgebouw Amsterdam czy wiedeński Konzerthaus. Poza intensywną działalnością sceniczną, artystka znana jest także jako popularyzatorka muzyki klasycznej, dla której wciąż nowych odbiorców poszukuje założona przez nią fundacja Keys to Music Foundation.
W drugiej części wieczoru usłyszymy zaś Symfonię nr 3 Es-dur op. 55 “Eroica” Ludwiga van Beethovena. Dzieła nie trzeba przedstawiać naszym Melomanom, którzy w znakomitej większości znają ją niemalże na pamięć. Pod wieloma względami to utwór rewolucyjny i nowatorski stanowiący swoisty pomost między klasycyzmem a romantyzmem w muzyce. Beethoven pierwotnie planował zadedykować tę wspaniałą symfonię Napoleonowi Bonapartemu. Gdy stawiał ostatnie nuty na partyturze, dowiedział się jednak, że podziwiany przez niego mąż stanu koronował się właśnie na cesarza Francuzów (1804). Beethoven wpadł w furię tak wielką, że według niektórych relacji podarł pierwszą stronę tytułową swojego dzieła, rzucił ją na podłogę i krzyknął: Czyż i on zatem nie jest niczym więcej niż zwykłym człowiekiem? Teraz i on pogwałci prawa ludzi, by zaspokoić swoją ambicję, wyniesie się ponad wszystkich, stanie się tyranem!
Z “Symfonii dla Bonapartego” Beethovenowska “trójka” opublikowana została w końcu tylko z włoskim tytułem Sinfonia Eroica ... composta per festeggiare il sovvenire di un grande Uomo ("Symfonia bohaterska, skomponowana dla chwały wielkiego człowieka”) I tak przydomek eroica (“bohaterska”) przylgnął do tej symfonii na zawsze, przypominając słuchaczom przez wieki o wielkim rozczarowaniu Beethovena.
Wykonają ją dla Państwa Szczecińscy Filharmonicy pod batutą wybitnego dyrygenta: Stefana Asbury’ego. Maestro Asbury jest regularnie zapraszany przez najlepsze orkiestry na świecie. Jest częstym gościem Royal Concertgebouw Orchestra oraz WDR Sinfonieorchester Köln. Współpracował z Ensemble Modern, London Sinfonietta, Los Angeles Philharmonic, Dresdner Philharmonie, Orchestra of St. Luke’s, Boston Symphony oraz Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Jest także stałym gościem prestiżowego Slazburger Festspiele. Dyrygent może także pochwalić się licznymi albumami, za które otrzymał prestiżowe nagrody, m.in. Choc du Monde de la Musique (utwory J. Harveya) oraz Preis der deutschen Schallplattenkritik (kompozycje G. Griseya).
SZCZEGÓŁY
MOZART | BEETHOVEN
21-01-2022 19:00
Sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin